Miksi verkkokauppa kannattaa ostaa ohjelmistotalolta?

kirjoittaja

in

Wikisanakirjan mukaan ohjelmistotalo on yritys, joka tuottaa tietokoneohjelmistoja. Gelo on ohjelmistotalo. Gelo siis tuottaa tietokoneohjelmistoja.

Paitsi, että ei aivan. Ainakaan pelkästään, tai edes pääosin. Me toteutamme verkkokauppoja pääasiassa valmiiden ohjelmistojen päälle rakentaen. Me emme siis – tietenkään – lähde koodaamaan verkkokauppoja tyhjästä.

Kun sanomme, että olemme ohjelmistotalo, me haluamme sanoa, että meillä on osaaminen tuottaa ohjelmistoja. Liiketaloudellisista syistä niin me, kuin lähes kaikki muutkin ohjelmistotalot, pyrkivät itse asiassa minimoimaan tuotetun ohjelmistokoodin määrin: on paljon tehokkaampaa ja asiakkaalle edullisempaa koostaa ratkaisut mahdollisimman pitkälti valmiista ohjelmistoratkaisuista ja -komponenteista. Varsinaiseen ohjelmointiin turvaudutaan vain silloin, kun valmista ratkaisua ei ole, tai sitä ei syytä tai toisesta voida käyttää. Meidän osallamme tämä tarkoittaa open source -ohjelmistojen laajentamista tai valmispalveluiden muokkausta niiden tarjoamien rajapintojen kautta.

Miksi sitten, jos tilaamani projekti kuitenkin koostetaan valmiista “palikoista”, homma kannattaa tilata ohjelmistotalolta? Eikö se riitä, että tuttu mainostoimisto, joka teki ne kivat nettisivutkin, asentaa sinne sen Woocommerce-plugarin?

Ei riitä. Tai ainakaan usemmiten ei riitä. Verkkokauppa ei ole nettisivu.

Verkkokauppa on monimutkainen IT-järjestelmä, joka kytkeytyy yrityksen muiden IT-järjestelmien kokonaisuuteen.

Vaikka kaikissa projekteissa ei välttämättä tehdä varsinaista ohjelmistokehitystä lainkaan, niin kyky siihen on hyvä olla olemassa. Ihminen, joka osaa ohjelmoida ja joka ymmärtää pintaa syvemmältä, ei jää neuvottomaksi kinkkisenkään vianselvityksen kanssa. Verkkokaupan toiminnan ymmärtäminen vaatii, että ymmärtää hyvin palvelinten, tietokantojen, www-ohjelmistojen, selainten, erilaisten protokollien ja muiden sellaisten toimintaa. Ohjelmistotalossa on luonnostaan tämä kokonaisuus hallinnassa.

Ohjelmistokehityksen osuutta verkkokauppaprojekteissa ei toki tule vähätellä. Hyvin harvassa projektissa selvitään lopulta kokonaan ilman omaa kehitystä. Kaikkia ominaisuuksia ei vain ole saatavilla valmiina. On usein kätevintä tehdä pieni oma lisäosa tuottamaan halutun toiminnallisuuden. Ohjelmistotalossa tämä tapahtuu mm. siten, että toteututetun toiminnalisuuden rakenne on kunnossa ja se on asianmukaisesti versionhallinnassa. Kampanjanettisivussa saattaa riittää, että kaikki saadan näyttämään oikealta, mutta verkkokaupassa ei riitä, että tehty toteutus näyttää toimivan. Kyseessä on yrityksen kriittinen IT-järjestelmä, jolla on muitakin laatukriteereitä kuin “näyttää hyvältä”.

Ohjelmistotalojen osaamisen ydintä on myös ohjelmistokehityksen hallinta: erilaisten vaatimusten hallinta ja projektinhallinta. Nämä ovat monimutkaisia, kokemusta ja osaamista vaativia tehtäviä. Kokeneet ohjelmistokehittäjät ja -päälliköt osaavat hallita vaativiakin kokonaisuuksia.

Verkkokauppa kannattaa siis ostaa ohjelmistotalolta kolmesta syystä:

  1. Verkkokauppa on monimutkainen järjestelmä, joka vaatii syvällistä teknistä osaamista
  2. Hyvää ohjelmointaitoa tarvitaan lähes joka projektissa
  3. Verkkokauppaprojekti on pohjimmiltaan ohjelmistotoimitus, joka vaatii ohjelmistoprojektin hallinnan osamista.