Kirjoitettu: 9.7.2010
Niin lapsen kuin yrityksenkin nimen valinta on tärkeä ja samalla hyvin vaikea asia. Oman yritykseni, niinkuin varmasti kovin monen muunkin yrityksen, nimen valinta alkoi vapaiden domain-nimien haulla: tavoite oli löytää hyvä nimi, joka kuvaa toiminnan luonnetta, eli pääsylippujen kauppaa ja jota vastaavat .fi ja .com -osoitteet ovat vapaana.
(Muistatteko muuten, kun Tele vaihtoi nimensä Soneraksi 1990-luvulla? Konsultteja oli käytetty ja markkinointikampanja oli valtaisa. Harmi vain, että oli jo olemassa Sonera -niminen yhtiö, jolla oli vieläpä toimivat www-sivut osoitteessa sonera.com. Aika moka!)
Mitään runsauden pulaa hyvistä vapaista domain-nimistä ei todellakaan ole. Suurin osa on erilaisten jobbareiden varaamia siinä toivossa, että saisivat niitä sitten myytyä voitolla eteenpäin. Jo varatun osoitteen ostaminen ei toki ollut aivan poissuljettu vaihtoehto, mutta ensisijainen tavoite oli löytää hyvä, vapaa osoite.
Pitkähkön etsinnän jälkeen päädyin osoitteeseen ennakkolippu.fi, jonka varasin, samoin kuin osoitteen ennakkolippu.com. Nimi kuvaa erinomaisen hyvin, mitä ennakkolippu.com tulee myymään, on suomenkielinen sekä uskoakseni helposti muistettava. Se on niin erottuva lippu.fi ja lippupalvelu.fi -osoitteista kuin vain osoite, jossa on sana ‘lippu’ voi olla. Erottuvuuden lisäämiseksi olen päätynyt käyttämään .com-versiota: ennakkolippu.com. Monet suomalaiset yritykset toimivat jo .com -päätteellä, erityisesti verkkokauppa.com on tehnyt päätettä tunnetuksi suomalaisten kuluttajien keskuudessa, joten suomalainennimi.com on hyvä osoite.
Linkki: www.ennakkolippu.com
Vastaa