Sähköpostisoitteissa sekä kommentti- ja kontaktilomakkeissa on yksi paha vika: ne tuppaavat keräämään ei-haluttuja viestejä. Näitä ovat tietenkin itsestäänselvästi erilainen roskaposti tai roskakommentointi, mutta sähköposteissa myös automattiset lomavastaukset ja sen sellaiset.
Ongelmaa on ratkaistu lomakkeiden osalta erilaisilla spämmiestoilla ja sähköpostien osalta lähetettämällä sähköposti osoitteesta, joka ei kukaan lue, vaan vastausviestit menevät roskiin. Mielestäni tämä on huono asia, sillä käyttämällä monimutkaisia spämminestokuvia tai toimimattomia sähköpostiosoitteita vaikeutetaan asiakkaan yhteydenpitoa yritykseen.
Typerintä on, kun asiakaspalvelusta lähetetään kysymyksiä sähköpostilla osoitteesta, johon ei voi vastata. Asiakkaan edellytetään lukevan monimutkaisia vastausohjeita ja kopioivan vastausosoitteita. Kaikista pahin näkemäni tapaus oli kun sähköpostia ei voinut lähettää yritykseen ollenkaan, vaan yrityksen lähettämään sähköpostiin piti vastata verkkosivujen kommenttilomakkeen kautta. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta tämä tuntui jo suoranaiselta vittuilulta.
Kaikki Ennakkolipu.com:sta lähetetetty sähköposti lähetetään toimivista osoitteista ja joka ikiseen viestiin voi vastata ihan normaalisti sähköpostiohjelman Vastaa-napista. Spämmiestoja ei webbilomakkeissa ole ja pakolliset kentät on karsittu minimiin.
Roskaa tulee jonkinverran, mutta oikeastaan aika vähän. Sen siivoaminen on pieni vaiva verrattuna siihen, että tahallaan vaikeuttaisi asiakkaiden yhteydenpitoa.
Vastaa