Useilla verkkosivuilla tehdään käyttäjille tyytyväisyys- ja muita kyselyitä. Yrityksen nettisivut ovatkin kätevä ja edullinen tapa tehdä asiakastyytyväisyyskyselyitä. Kohderyhmäkin on useimpiin tarkoituksiin juuri se oikea.
Näissä on vain usein yksi ongelma: ne ovat turkasen pitkiä. Usein käy niin, että innolla alan vastaamaan kyselyyn, mutta kun se kestää ja kestää, niin jossain kymmenennen sivun kohdalla annan periksi ja lopetan, tai, jos kyselyn täyttämiseen liittyy palkkio, esimerkiksi arvontaan osallistuminen, laitan vain ‘keskinkertainen’ joka paikkaan edes lukematta kysymyksiä. Tämä on tietenkin kyselijän kannata erittäin haitallista, kun tulokset vääristyvät.
Pitkässä kyselyssä on sekin ongelma, että tulokset vääristyvät senkin takia, että vain joutilailla tyhjäntoimittajilla on aikaa vastata loppuun saakka. Usein kiinnostavin kohderyhmä, eli esimerkiksi kiireiset yrityspäättäjät, ei varmasti tuhlaa kymmentä minuuttia kyselyn läpikäymiseen.
Ongelmaan on kuitenkin helppo ratkaisu. Törmäsin kerran erääseen verkkosivuun, jonne mentäessä avautui kysely. Se oli ylivertaisen nerokas, sillä siinä luki
Kysymme sinulta vain yhden kysymyksen.
Todellakin! Kun kävijöitä on riittävästi (ja lähes kaikilla sivuilla on), niin ei ole mitään tarvetta kysyä jokaiselta kävijältä kaikkia 120 kysymystä.
Kysymällä yhden satunnaisen kysymyksen per kävijä saadaan ajan kanssa kaikkiin kysymyksiin riittävästi vastauksia oletettavasti huikean hyvällä vastausprosentilla. Tässä tietty menetetään mahdollisuus tarkastella tuloksia ristiin (eli tutkia mitä kysymykseen neljä vastauksen A antaneet ovat vastanneet kysymykseen seitsemän). Uskon kuitenkin, että runsaiden ja ennenkaikkea hyvälaatuisten vastausten hyöty korvaa haitan moninkertaisesti.
Vastaa