Siteeraan seuraavassa valikoituja kohtia mielenkiintoisesta Business Week onlinen artikkelista, joka on otsikoitu “Kannattaako Googlen puhdasoppisuus”.
Rajoitettua liiketoimintaa. Miten Google voi koskaan tehdä rahaa? Yhtiön itsepäinen kieltäytyminen käyttämästä banneri- tai muita graafisia mainoksia poistaa siltä tulolähteen, joka on kaikkein kannattavin kilpaileville hakukoneille. Vaikka Googlella on muitakin tulolähteitä, kuten lisensointi ja tekstipohjaiset mainokset, yksityisomisteisen yhtiön liiketoimintamahdollisuudet jäävät rajoitetuiksi kilpailijoihin verrattuna.
…
AltaVistan pääjohtaja Greg Memo sanoo: “meidän toimintamallimme on paljon monipuolisempi”.
…
Google joutuu isoon testiin: voiko se jatkossa pidättäytyä maksetuista sijoituksista, joiden ansiosta kaupalliset sivustot voivat ostaa paremman sijoituksen hakutuloksissa. […] Googlen Sergey Brin ei myönnä olevansa huolissaan: “Jos joku etsii hakusanalla ‘syöpä’, tulisiko esittää sivu joka maksoi, vai sivu , jolla on parempaa tietoa?”. Brin veikkaa, että parempi tieto voittaa.
Mutta kun osakkeenomistajat alkavat vaatia vastinetta sijoitukselleen, Googlen täytyy ehkä unohtaa tunnontuskansa — erityisesti jos se haluaa pitää bannerimainokset poissa sivuiltaan.
———–
Linkki: http://www.businessweek.com/bwdaily/dnflash/dec2000/nf2000127_947.htm (englanniksi)
Vastaa