Vierailin Huuto.net -sivustolla, tarkoitus oli tsekata millä hinnoilla joitakin Applen laitteita siellä myydään. Aloin kirjoittamaan tähän liittyvää hakua, kun näytölle pompsahti kysymys, haluanko osallistua lyhyeen tutkimukseen. Mikäpäs siinä.
Kyselyn alku näytti tältä:
Ensimmäinen kysymys oli “Muistatko nähneesi vähintään yhden yllä olevista mainoksista edellisellä sivulla?”.
Tähän oli pakko vastata, että en. En todella huomannut tätä mainosta. Tässä kyselyssä katselen näitä ekaa kertaa elämässäni.
Sitten uteliaisuudesta palasin edelliselle sivulle katsomaan, oliko siellä tätä mainosta ja jos oli niin missä.
No jopas!
Mainos on niin iso ja näkyvä kuin vain voi olla.
Silti se jäi tyystin huomaamatta.
Olen toki lukenut tutkimustuloksia, joissa kerrotaan miten taitavia ihmiset ovat hyppäämään mainosten ohi ja omakohtaisestikin törmännyt ilmiöön. Mutta silti yllätti miten täydellistä mainossokeus todella voi olla. Olin niin keskittynyt kirjoittamaan hakua, että en kiinnittänyt yhtään mitään huomiota, mitä muuta sivulla oli.
Vastaa