Smilehouse on myynyt Wosbee-palvelun myCashflowta tarjoavalle Pulse 247:lle. Wosbeessa on ollut mahdollista pyörittää verkkokauppaa täysin ilmaiseksi.
Siirto on molemmilta osapuolilta hyvin looginen. Smilehouse on keskittynyt suuryrityksiin eikä se ole käytännössä hyötynyt mitään Wosbeesta, joka on pienyrityksille suunnattu palvelu. Edes kasvupolkua Wosbeesta Smilehousen Hybrikseen tai Workspaceen ei ole ollut, sillä tästä välistä on puuttunut pienehkölle ja keskisuurelle toimijalle sopivat ratkaisut.
Pulse247 saa kaupan myötä ison määrän asiakkaita, joille tarjotaan kätevä siirtymäpolku myCashflowhin. Varmasti kaikki 10 000 Wosbeehin kaupan avanneet eivät siirry MyCashflow:n käyttäjiksi, mutta asiakaslisäys on yritykselle varmasti merkittävä.
Suuria häviäjiä tässä ovat Wosbeen asiakkaat, joilta ilmainen palvelu on loppumassa ja jos kauppaa halutaan jatkaa, niin tulee ylimääräistä työtä ehkä merkittävästikin.
Wosbee-yhteisölle palveluita tarjonneet yrittäjät ovat myös häviäjien joukossa.
Häviäjiin kuuluu myös allekirjoittanut, sillä kirjoittamassani kirjassa “Verkkokaupan käsikirja” mainitaan Wosbee yhtenä pienyrittäjän vaihtoehtona. Kirja on siis tältä osin hiukan vanhentunut jo ennen kuin se on edes julkaistu. Harmin paikka.
Toisaalta, tämä alleviivaa kirjassa korostamaani seikkaa ilmaispalveluihin liittyvistä riskeistä:
Ilmaisen palvelun käytön suhteen kuitenkin itse miettisin tarkkaan, että
haluanko olla liiketoiminnalle kriittisen järjestelmän toimittajan silmissä
markkinointikustannus vaiko maksava asiakas. (s. 259)
Tämä lause kirjasta on nyt entistäkin merkityksellisempi!
Vastaa